Jdi na obsah Jdi na menu
 


Cestovní výbava pro psa..

2. 8. 2007

Cestovní výbava pro psa

Aby jízda autem neohrozila ani psa, ani nás, jsou schvalovány příslušné zákony, vybírány pokuty za jejich nedodržování a vyráběny pomůcky v takovém množství a typech, až jde hlava kolem.

Z čeho lze vybírat
Napřed si chovatel musí ujasnit, jak často bude se psem cestovat, jak velkého psa má, jakým typem auta disponuje i kolik finančních prostředků může do psovy i své bezpečnosti vložit.
Bezpečnostní pásy pro psy jsou relativně novinkou na našem trhu. Jsou různých velikostí od těch pro nejmenší psíky až do cca 40kilogramové váhy. Musí být správně polstrované, aby psovi spíše neuškodily. Vyrábějí se různé typy upínání, upřednostňujeme takové, které umožní rychle a bezpečně psa fixovat i odpoutat. Bezpečnostní pásy stojí podle velikosti a kvality od pěti set do osmi set korun. Rozhodně se nedoporučuje nahrazovat speciální bezpečnostní pásy například postroji určenými ke sportu. Jen pásy s certifikátem dopřejí klidu řidičovi za jízdy, ochrání psa při prudkém brzdění a po otevření dveří zabrání psovi v nečekaném útěku z auta na ulici. Rozložením tahu při nárazu na celý hrudní koš dávají psovi reálnou šanci bez poranění přežít a navíc ochrání i lidskou posádku.
Pro malé psy stačí na cestování automobilem speciální přepravní taška nebo plastový box. Ceny se obvykle pohybují v řádech stokorun podle velikosti a výrobce. Přepravní box je třeba připevnit, aby se nemohl volně pohybovat či převracet.
Velcí psi potřebují přepravní klece, některé jsou vyráběny i se zkoseným čelním sklem, aby byl využit prostor zavazadlového prostoru. Pro malé přepravky i velké klece musí platit vždy pravidlo, že pes musí mít možnost pohodlně ulehnout.
Závěsná lůžka jedno- nebo dvousedadlová se umisťují do prostoru za opěradla předních sedadel. Jsou vyráběna ze speciálních materiálů, které ochrání interiér vozidla před blátem, špínou, vlhkostí i chlupy. Nevýhodou je to, že pes může kdykoliv vyskočit.
V podstatě stejný efekt mají různé typy autodek. Mohou být textilní, z pogumovaného vlákna a upínat se na zadní sedadla, nebo plastová ve tvaru dozadu otevřené vany a chránit zavazadlový prostor aut typu kombi. Deky chrání sedačky aut od chlupů, bláta, prachu, vlhkosti a proti podrápání. Jsou univerzální, dají se proto připevnit do všech automobilů. Mohou být oddělitelné zipem, aby mohl na zadním sedadle cestovat i člověk.
Některé deky mají boky, které tvoří vanu a ochraňují i čalounění dveří. Jsou vhodná i pro dvoudveřová auta. Mohou mít výztuže, které překlenou prostor mezi sedadly, čímž zvětší psovi prostor a nehrozí riziko pádu. Deky mívají různá madla a úchyty, otvory pro pásy a rychloupínače, jsou z příjemných a praktických materiálů a mohou i pohlcovat pachy. Nafukovací výplně prostoru pro nohy před zadními sedadly brání poranění psa pádem ze sedačky na podlahu auta při prudkém brzdění. Mezisedačková výplň zvětšuje psům o třetinu prostor a zvyšuje tak významně jejich bezpečné a pohodlné cestování. Výplň je dobrou volbou také pro psy velké, největší a nebo pro více spolucestujících psů, kteří jinak mají na zadních sedačkách málo místa, a obzvláště vhodným bezpečnostním doplňkem je výplň při použití autodeky, která zakrývá prohlubeň před zadními sedadly. Pro nafukování lze přikoupit elektrickou pumpu s napájením ze zapalovače.
Zavazadlový prostor v každém případě oddělujeme mříží nebo sítí. Pokud je pes velký, alespoň ho připoutáme, ale pokud pes nebude uzavřen v pevné schráně, hrozí mu v otevřeném prostoru nebezpečí poranění. Vhodnější je za mříž k podlaze připevnit pevnou klec nebo přepravku. Ta stojí ve velikosti pro středního až velkého psa kolem dvou tisíc korun. Robustní automříže do aut kombi a džípů se vyrábějí rovněž z mnoha materiálů, s různými typy upevnění, pro rovné i svažující se stropy nad zavazadlovým prostorem. Jsou trvanlivější a tvarově stálejší než sítě, které dokáží menší psi stranou prolézt nebo rozkousat. Sítí je na trhu rovněž celá řada – od typů nad přední sedadlo, mezi přední sedadla, nad zadní sedadlo...
Pro nástup štěňat, malých plemen, starých, slabých nebo nemocných psů, kteří nemohou a nebo nesmějí skákat, jsou vítaným pomocníkem nástupní lávky do auta. Jsou z různých materiálů, s protiskluzovou úpravou a skládacím systémem pro skladnější přepravu.
Do zadního prostoru kombíků lze umístit různé typy omyvatelných lůžek s pracími potahy. Ochrání sice auto, ale z hlediska bezpečnosti nemají valný význam.
Pro zlepšení kvality vzduchu v autě slouží různé protiprachové koberečky, které dovedou zároveň i pohlcovat pachy. Okenní větrací mřížky propouštějí do auta dostatek kyslíku a zároveň znemožňují případným zlodějům dostat se do auta, i když psa krátce ponecháme v autě samotného. Za jízdy navíc zabraňují psovi vystrkovat z okénka hlavu, takže nehrozí nachlazení nebo záněty uší a očí. Pro bezpečné větrání zadními dveřmi v zaparkovaném autě se vyrábějí háky, které umožní zamknout dveře v pootevřené poloze, zajistí psovi v kufru kombiku dostatečně kvalitní dýchání a zloději se přesto nedostanou dovnitř.
Cestování se psem zpříjemní i taková maličkost, jako je nerozlitelná miska na vodu. Má odnímatelné trychtýřovité vodotěsné víko, které brání šplíchání vody z misky při jízdě, a je vhodná i pro psy s dlouhýma ušima. Vyrábějí se také různé typy cestovních napáječek a skládacích látkových misek na granule.
Pro případné vyčištění auta po jízdě slouží celá řada přípravků, z nichž oceníme např. čističe koberců a čalounění či odchlupovací váleček.

Kam s ním

Nikdy psa neusazujeme na přední sedadlo. Pes může řidiči zabránit v řízení, něčeho se leknout, proletět předním sklem a v neposlední řadě, i pro psa se zapnutým bezpečnostím pásem představuje airbag smrtelné nebezpečí!

                                                                              zdroj-planeta zvířat

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA